ایلان برمن معاون ارشد شورای سیاست خارجی در آمریکا طی مقاله‌یی در نیوزویک سوم ماه می‌نوشت: افشاگری اخیر واشنگتن فری بیکن نشان داد که از سال ۲۰۲۱، رژیم ایران ۹۰میلیارد دلار از فروش غیرقانونی نفت به کشورهایی مانند چین و هند به دست آورده است که در این فرآیند خزانه‌های به‌شدت تخلیه شده دولت دوباره پر شده است. از نظر منطقه‌ای، رژیم ایران به‌دلیل واکنش نشان ندادن قاطع واشنگتن به‌خاطر متحدانش و علیه نیابتیهای رژیم ایران، جری‌تر شده است.
در داخل ایران هم مقامات رژیم سرکوب داخلی را مضاعف کرده و یک طرح گسترده را برای اعمال محدودیت علیه زنان به اجرا گذاشته‌اند.
دلیل این معکوس شدن موقعیت چیست؟ تا حد زیادی می‌توان آن را به سیاست سهل‌گیرانه آمریکا نسبت داد. دولت بایدن از اولین روز روی کار آمدن خود، عقب‌نشینی از «فشار حداکثری» دوران ترامپ علیه ایران را که با موفقیت بیش از ۹۵درصد ذخایر جمهوری اسلامی را کاهش داده بود به یک اولویت اصلی تبدیل کرد. در عوض، در پیروی از دولت اوباما، تیم بایدن سخت کوشیده است تا با آیت‌الله‌های ایران در نوعی سازش دیپلماتیک دوباره تعامل کند... نتیجه نهایی چیزی بوده است که برخی آن را سیاست «حداکثر تسلیم» در قبال تهران می‌نامند.    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید