تلویزیون اسکای نیوز عربی روز گذشته فاش کرد کشورهای شش گانه عربی در کنفرانس ریاض طرح ۴مرحله‌ای را برای برپایی کشور فلسطین تنظیم کرده‌اند.
این منبع در گزارش خود به‌نقل از یک منبع فلسطینی گفت: این طرح یک نقشه‌مسیر مبتنی بر ۴مرحله به‌عنوان یک طرح کار است که می‌تواند مورد قبول طرفهای درگیری قرار گرفته و با واقعیت انطباق داشته باشد تا در نهایت به برپایی کشور فلسطین مستقل برسد.
این منبع تأکید کرد عربستان که پیشبرد این طرح را رهبری می‌کند، از آمریکا خواستار تضمینهای واقعی برای برپایی کشور فلسطین شده است.
آنتونی بلینکن وزیر خارجهٔ آمریکا در گفتگویی در مؤسسهٔ مک‌کین که با مدیریت سناتور میت رامنی برگزار شد، گفت: «یکی از مواردی که مدتها روی آن کار کرده‌ایم... تلاش برای عادی‌سازی روابط بین عربستان و اسراییل است... برای ما و عربستان اگر بتوانیم در رابطه با عادی‌سازی پیش برویم، این باید هم‌چنین شامل پیشبرد آرزوهای مردم فلسطین باشد...» .
بلینکن افزود: در این مسیر علاوه بر تضمین امنیت اسرائیل، فلسطینی‌ها می‌توانند به حقوق سیاسی خود دست پیدا کنند و این مسیری است که در آن « (رژیم) ایران که بزرگ‌ترین تهدید برای اسراییل و اغلب کشورهای منطقه است و ما هم بر سر آن اتفاق‌نظر داریم، منزوی خواهد شد».
بلینکن هم‌چنین گفت: «من چندین بار با ملک سلمان دیدار کرده‌ام و او روشن ساخته است که خواهان پیشبرد عادی‌سازی در اسرع وقت ممکن است؛ این در صورتی است که ما بتوانیم توافقات بین آمریکا و عربستان را... منعقد کنیم. اما بعد دو الزام وجود دارد: یکی یک غزه واحد است و دومی یک مسیر معتبر به‌سمت یک کشور فلسطینی است. اگر قرار باشد افراد در این منطقه به‌طور کامل از عادی‌سازی روابط کشورهای باقی ماندهٔ با اسراییل حمایت کنند، این همان چیزی است که باید شاهد آن باشند».    
🙏لطفا به اشتراک بگذارید